איך בוחרים איפה ללמוד קונדיטוריה

כל מי שנמצא פעיל בקבוצות אפייה וקונדיטוריה,

יודע שלפחות פעם אחת ביום עולה פוסט שאלה בסגנון של:

"אני רוצה ללמוד קונדיטוריה, איפה כדאי ללמוד?"

ואז בא מבול תגובות – שממנו אי אפשר להחליט שום דבר.

כל תלמיד (לרוב) ימליץ על בית הספר שהוא למד בו ואז יתחילו התקוטטויות דיגיטליות בין המגיבים – מי יותר טוב או פחות גרוע.

חשוב שתדעו שאין מקום אחד שמתאים לכולם.

לכל אחד יש את מה שנכון לו ומתחבר אליו הכי טוב.

זה שתראו שבפייסבוק ענו לכם 20 איש והמליצו על בית ספר מסוים, זה עדיין לא אומר בהכרח שהבית ספר הזה נכון לכם ולמטרות שלכם.

 

אז החלטתי לעשות סדר ולנסות לתת לכם כלים לשיקולים לבחירת בית ספר ללימודי קונדיטוריה.

בכל זאת, מדובר בלימודים ארוכי טווח שעולים סכומים לא מבוטלים,

חשוב להחליט את ההחלטה ממקום של ידע ומיקוד,

ולא רק כי מלא אנשים המליצו לכם על מקום מסוים (מה גם שזה לפעמים "דעות" ממומנות).

 

בפוסט לפניכם ריכזתי מעין "צ'ק ליסט" של 10 שאלות שבו רשימת שיקולים/שאלות שכדאי לשאול את עצמכם שיעזרו לכם למקד את הבחירה,

ולבוא עם שאלות ממוקדות לבית הספר או כל מקום לימודים שהוא.

אני רוצה לתת לכם זווית ראיה רחבה יותר על לימודי קונדיטוריה ולמפות שיקולים נוספים, שלא תמיד ברורים לכולם, ועשויים לעלות לכם אלפי שקלים נוספים.

 

  1. מה המטרה של הלימודים שלכם? האם אתם מפתחים תחביב? האם אתם מתכוונים לעסוק בתחום? אתם רוצים ללכת לעבוד כשכירים או לפתוח עסק? כל אלו יעזרו לכם לקבוע את התשובה לסעיף 2 החשוב, כי בסופו של יום כל שקל שהשקעתם, אפשר גם להחזיר, כי אתם לומדים מקצוע של ממש.
  2. מה התקציב שלכם ללימודים? אל תתנו למקומות להכתיב כמה אתם צריכים להוציא, יהיו מקומות שירצו ממכם עשרות אלפי שקלים. קודם כל בדקו עם עצמכם כמה כסף אפשרי לכם להקדיש ללימודים וקחו בחשבון נקודה סופר חשובה נוספת – אתם תקנו ציוד וחומרי גלם כדי לתרגל ולהכין בבית, והרבה מהם, חשוב לקחת את זה בחשבון. זו הוצאה שמגיעה לאלפי שקלים נוספים.
  3. כמה זמן יש לכם כדי להקדיש ללימודים? הרבה טועים לחשוב שלימודים זה להגיע לשיעור, לעבוד בכיתה את ה 4-5 שעות ובזה נגמר הסיפור, אבל זה ממש לא נכון, כי עיקר העבודה נעשית בבית! כדי להבין כמה זמן אתם תשקיעו בלימודים עליכם לכל הפחות להשקיע את ה 5 שעות הנוספות בבית כדי לחזור על מה שלמדתם, אחרת הידע הולך לפח! כן, אתם שוכחים תוך יומיים שלושה את מה שלומדים, חייבים לתרגל. המלצה שלי – קחו בחשבון שבנוסף לשיעור בבית הספר אתם תצטרכו עוד כ 10 שעות תרגול בית
  4. מה תהיה סביבת העובדה שלכם בבית לעומת בית הספר? האם יש לכם בבית תנור טורבו שלושה מאווררים עם שישה מגשים מסתובבים? תנור דק? שוק פריז? מרדדת? אם אתם הולכים לעבוד בבית ולתרגל עם ציוד בסיסי ביתי כמו מיקסר קטן, מקרר ותנור ביתי, אין לכם צורך ללמוד בסביבה שבה יש מכשור מקצועי כבד של מפעלים, שעליו אתם משלמים הרבה יותר כסף.
  5. מי המורים שמלמדים בבית הספר? בסופו של יום – אתם לא באים ללמוד בבית ספר, אתם באים ללמוד מאנשים. אני מאד ממליצה לבדוק מי המורים שמלמדים אתכם, כי לא כל קונדיטור מוכשר, עילוי ככל שיהיה ובעל אינסטגרם מנצנץ, יודע לעמוד מול כיתה ולהעביר שיעור. מעטים הם אנשי מקצוע מעולים שהם גם מורים בחסד, כאלו שמוכנים לתת מעצמם ללא תנאים, שמסורים להצלחת התלמידים שלהם ושחולקים מהניסיון והידע שלהם בשפע וללא סייגים. תעשו מחקר מעמיק על המורים בבית הספר – לבדוק את השם של בית הספר זה לא מספיק, לפעמים עומדים מאחורי בתי הספר הגדולים משרדי יחסי ציבור גדולים שכל תפקידם לבנות שם, אבל זה לא תמיד משקף את מה שקורה בשטח, ביומיום.
  6. כמה אנשים לומדים בכיתה? האם עובדים בצוות? האם כל אחד מתנסה בעשייה? אלו שאלות סופר חשובות, כי לפעמים נוצר מצב שמחלקים את המתכונים בין כל הכיתה, ובזמן שאתם עסוקים במתכון שלכם, כל קבוצה עושה מתכון אחר ולכם אין שמץ של מושג מה עושות הקבוצות האחרות ואז תכלס – לא למדתם כלום. חוצמזה, ללמוד בחלל עבודה אחד עם עוד 12 איש זה לא משהו שמתאים לכולם. כשאני הייתי תלמידה בבית ספר, עלי זה הכביד והעיק מאד, ובעיקר התיש אותי.
  7. האם השיעורים בבית הספר מוקלטים? האם ניתן לחזור על השיעור? אם יש משהו שברור לחלוטין, זה שב 5 שעות של עבודה מעשית שבה התרוצצתם הלוך ושוב, שקלתם, חיפשתם, בחשתם, ערבבתם, התפחתם – אתם לא תזכרו כל פרט ופרט שנאמר. כדאי לבדוק האם בית הספר מקליט בוידיאו את השיעורים כדי שלתלמידים שלו תהיה היכולת לחזור על השיעורים ולהפיק את המקסימום מצפייה חוזרת.
  8. אם מתעוררת שאלה – מי עונה לכם? מי מייעץ לכם? באיזו מדיה? עד כמה המורה זמין ותוך כמה זמן הוא עונה לשאלות? אני חושבת שעד היום יש שאלה בפורום של הבית ספר שבו למדתי, שאלה ששאלתי אם אני לא טועה על ג'לטין, שעד היום אין עליה תשובה והיא מחכה מזה שש שנים לתגובה ממישהו 🙂 זה לא רק לא נראה טוב, זה בעיקר מרגיש לא טוב לתלמידים כשאין להם מענה לשאלות בסיסיות. קונדיטוריה היא מקצוע מורכב שדורש מורה סבלני שזמין לשאלות בזמן התרגול בבית. אל תוותרו על זה שיהיה לכם מורה זמין לשאלות, ורצוי בוואטסאפ או בקבוצת הקורס בפייסבוק. אל תתפשרו בנקודה הזו!
  9. האם אתם באים ללמוד איך לחזור על מתכונים שמלמדים אתכם, או שאתם רוצים ללמוד ממתכונים איך מתנהגים חומרים? אלו הן שתי גישות מאד שונות לקונדיטוריה! ואין פה נכון או לא נכון. מי שהולך לעבוד כעובד בפס יצור במפעל – צריך לדעת איך לבצע מתכון אחד לאחד לאיך שלימדו אותו, כדי להקטין פחת ובזבוז חומרים. מי שרוצה לפתח מתכונים משלו, מי שרוצה לעסוק בקונדיטוריה יצירתית – צריך להתמקד בלימודים שלו דווקא מזווית לימוד חומרי הגלם, והאינטראקציה ביניהם. המתכון הוא רק כלי בגישה הזו, חשוב שתדעו באיזה מקום אתם נמצאים (זה מתחבר עם שאלת מטרת הלימודים)
  10. האם בבית הספר אתם שוקלים את חומרי הגלם, או שהכל מוכן לקראת השיעור? שקילת חומרי גלם היא מלאכה סופר חשובה, הכנת המייז אין פלאס, אין לזלזל בה, וחשוב להבין שבמטבח שהוא לא שלכם, כשיש עוד לא פחות מ 10 אנשים יחד אתכם, ללכת לחפש איפה נמצאת אבקת האפייה, ואיפה הוניל, ואיפה הקמח, ועכשיו לנפות את הקמח – כל זה לוקח זמן. הרבה מאד זמן. לכל הפחות שעה ראשונה מהשיעור מוקדשת לשקילות והכנות המיז אין פלאס, וזו הערכה זהירה. זה זמן שלא מוקדש ללימוד החומרים של השיעור. האם זה מה שנכון לכם? או ששקילות זה משהו שאתם תתאמנו גם כך עליו, כשאתם תעשו תרגול ותחזרו על מה שלמדתם בשיעור? נקודה שחשוב לשקול 🙂 (מקווה שהבנתם את השנינות:))

 

זהו,

אלו היו עשרת השאלות שאני ממש ממש מקווה שיעזרו לכם להתמקד ולמפות את השיקולים שלכם,

ומתוך מקום שבו השיקולים שלכם מובנים לכם –

תרגישו הכי בנח בעולם לקבוע סיור, לבקש המלצות, להשתתף בשיעור, לדבר עם כל אחד מהמורים,

כי בשלב הזה אתם כבר יודעים מה חשוב לכם ומה חשוב לשאול.

 

אשמח לשמוע מכם האם המידע מועיל לכם, באמת מקווה שעשיתי סדר בשיקולים על ההחלטה הגדולה הזו!

 

ואם תרצו לקבל פרטים על קורס הקונדיטוריה המקצועי שלי – שמיועד לאופים ביתיים, תוכלו לעשות זאת בקישור הזה

אני זמינה לכל שאלה בקבוצה שלי בפייסבוק "אופים עם נלי", באינסטגרם,

או במייל:

info@nelly.co.il

 

נלי

 

 

 

× לשאלות בנוגע לקורסים או סדנאות